Våra metoder

Personalen på Impius har en central roll i att balansera kravnivåer för att möta elevernas behov på ett realistiskt och motiverande sätt. För att lyckas krävs både teoretisk kunskap om elevernas särskilda behov och praktiska färdigheter i de metoder som utgör grunden för arbetssättet. Ett gott bemötande och äkta engagemang är avgörande för att skapa goda relationer, vilka i sin tur är viktiga för att kunna problemlösa tillsammans. Här är Ross Greenes metod att sortera problem i olika kategorier en viktig del av arbetet för att prioritera och hantera situationer.

Förändringsarbetet sker på elevens villkor, och motiverande samtal (MI) används som ett centralt verktyg för att utforska elevens beredskap och motivation för förändring. Personalens arbete präglas av tydliggörande pedagogik, där de hjälper elever att strukturera sin tid och sina aktiviteter genom att svara på frågor som "Vad ska göras?", "När och var ska det göras?" och "Hur ska det göras?"

Personalen har fördjupad kunskap inom kognitiv beteendeterapi (KBT) och tillämpad beteendeanalys, vilket hjälper dem att analysera och påverka beteenden. Färdighetsträning är en central del av arbetet, särskilt för att stödja socialt samspel och problemlösning. Ett viktigt verktyg i detta arbete är positivt beteendestöd (PBS), som syftar till att förebygga och minska problemskapande beteenden genom att skapa miljöer och strategier som förstärker positiva beteenden.

Den övergripande målsättningen på Impius är att stödja elevernas skolgång, samtidigt som personalen arbetar med strategier för social interaktion och emotionell reglering. Detta skapar en helhet där både relationer och metoder samverkar för att främja elevernas utveckling och välmående.

Impius bild

Kontakt

Impius Utvecklings AB

Landskronavägen 1

252 32 Helsingborg

042-499 09 00